ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
بررسی رفتار مخاطبان در برابر اخبار دیجیتال، یکی از دغدغه های همیشگی سازمان های خبری است. پروژه روزنامه نگاری مرکز تحقیقات پیو (Pew) با همکاری بنیاد نایت (Knight Foundation) به بررسی این موضوع پرداخته که خبر در فضای رسانه های اجتماعی چگونه عمل می کند؟ مرکز تحقیقاتی پیو از میان نتایج پژوهش انجام شده در سال 2013 و ابتدای 2014، هفت نکته مهم را منتشر کرده است.
1- خبر در میان رسانه های اجتماعی به جایگاهی دست پیدا کرده است - در بعضی از این سایت ها جایگاه خبر کمی قابل توجه تر است.
v نیمی از کاربران فیسبوک[1] و توئیتر[2]، خبرهای خود را از این سایت ها می گیرند، در حالی که در مورد ردیت[3] این آمار 62 درصد است. کاربران اینستاگرام[4] و پینترست[5] کمترین میزان خبرها را از این سایت ها می گیرند.
v از هر 10 امریکایی، 3 نفر خبرهای مورد علاقه خود را از طریق فیسبوک به دست می آورد.
2- خبر گرفتن روی فیسبوک، رفتاری ضمنی است.
3- گستره موضوع های خبری مورد علاقه مخاطبان در فیسبوک وسیع است.
4- بخشی از کاربران رسانه های اجتماعی علاوه بر خواندن اخبار، خبررسانی را هم تجریه می کنند.
5- در توئیتر، گروه های کاربران حول موضوعی خبری گرد هم جمع می شوند، اما دیدگاهی که در توئیتر از سوی کاربران بیان می شود اغلب با افکار عمومی جامعه متفاوت است.
6- ویژگی مخاطبان اخبار در یک پلتفورم رسانه اجتماعی با پلتفورم دیگر متفاوت است.
7- بازدیدکنندگانی که از طریق فیسبوک یا جستجوی اینترنتی وارد یک سایت خبری می شوند، کمتر از کاربرانی که به طور مستقیم وارد سایت می شوند به آن وفاداری دارند. این نکته حتی در مورد معتبرترین وب سایت های خبری هم صدق می کند.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
کلیه
حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به مرکز آموزش و پژوهش موسسه همشهری است. ترجمه
محمد امین خرمی
منبع: مرکز آموزش همشهری