نوشته های یک روزنامه نگار

به قلم «نکیسا خدیشی»

نوشته های یک روزنامه نگار

به قلم «نکیسا خدیشی»

جنگ با « داعش » در شبکه های اجتماعی

خبر ناآرامی های سوریه در ححال فروکش کردن بود که دنیا شاهد ظهور اخبار جدیدی بر روی خروجی خبرگزاری های جهان بود. گروه « داعش» اعلام موجودیت کرد. « ابوبکر بغدادی» با پرچم سیاهی بر دست تشکیل خلافت اسلامی داد. در کوتاه مدت موفق به تصرف قسمت هایی از سوریه و عراق شد. کشتارهای این گروه تروریستی در اندک زمانی توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. خبرها حکایت از پیوستن افرادی از سراسر دنیا به این گروه تروریستی بود. اخبار جنگ با گروه داعش توسط دولت عراق و سوریه و مردم روزانه سرخط اخبار را در تمام دنیا به خود اختصاص داده بود. این ماجرا با گذشت بیش از یکسال همچنان ادامه دارد. 

اما این  تمام داستان جنگ این گروه تروریستی نبود. جنگ در فضای مجازی از روز اول در دستور کار ابوبکر بغدادی و همفکرانش بود. تسلط و تاثیر بر افکار عمومی یکی از دغدغه های اصلی این گروه ضد انسانی بود. داعشی ها برای حضور در فضای مجازی ۲ هدف را دنبال می کنند. اول انتقال خبرهای پیشروی های خود به منظور ایجاد ترس و وحشت در بین مردم دنیا و قدرتمند نشان داده گروهک خود و دوم جذب نیروی انسانی تازه نفس به منظور تقویت نیروی انسانی خود.

راه نفوذ در فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی بودند. پخش ویدئو از کشتار و قتل عام مردم اولین اخباری بود که توسط داعشی ها منتشر می شد. بر خلاف دیگر گروه های تروریستی مانند القاعده که تصاویر بی کیفیت و محدودی از خود بر جای می گذاشتند اینبار تروریست های داعشی با استراتژی رسانه ای تازه ای ظهور کردند. 

تمرکز این گروه بر روی استفاده از شبکه های « یوتیوب» و « توئیتر» بود. به گزارش پایگاه هافینگتون پست، گروه داعش نشان داده که یک راهبرد پیچیده در شبکه‌های اجتماعی در پیش گرفته که در این راستا از ویدئوهای با کیفیت و کمپین‌های هشتگی در توییتر بهره می‌برد. 

  ادامه مطلب ...