نوشته های یک روزنامه نگار

به قلم «نکیسا خدیشی»

نوشته های یک روزنامه نگار

به قلم «نکیسا خدیشی»

جنگ با « داعش » در شبکه های اجتماعی

خبر ناآرامی های سوریه در ححال فروکش کردن بود که دنیا شاهد ظهور اخبار جدیدی بر روی خروجی خبرگزاری های جهان بود. گروه « داعش» اعلام موجودیت کرد. « ابوبکر بغدادی» با پرچم سیاهی بر دست تشکیل خلافت اسلامی داد. در کوتاه مدت موفق به تصرف قسمت هایی از سوریه و عراق شد. کشتارهای این گروه تروریستی در اندک زمانی توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. خبرها حکایت از پیوستن افرادی از سراسر دنیا به این گروه تروریستی بود. اخبار جنگ با گروه داعش توسط دولت عراق و سوریه و مردم روزانه سرخط اخبار را در تمام دنیا به خود اختصاص داده بود. این ماجرا با گذشت بیش از یکسال همچنان ادامه دارد. 

اما این  تمام داستان جنگ این گروه تروریستی نبود. جنگ در فضای مجازی از روز اول در دستور کار ابوبکر بغدادی و همفکرانش بود. تسلط و تاثیر بر افکار عمومی یکی از دغدغه های اصلی این گروه ضد انسانی بود. داعشی ها برای حضور در فضای مجازی ۲ هدف را دنبال می کنند. اول انتقال خبرهای پیشروی های خود به منظور ایجاد ترس و وحشت در بین مردم دنیا و قدرتمند نشان داده گروهک خود و دوم جذب نیروی انسانی تازه نفس به منظور تقویت نیروی انسانی خود.

راه نفوذ در فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی بودند. پخش ویدئو از کشتار و قتل عام مردم اولین اخباری بود که توسط داعشی ها منتشر می شد. بر خلاف دیگر گروه های تروریستی مانند القاعده که تصاویر بی کیفیت و محدودی از خود بر جای می گذاشتند اینبار تروریست های داعشی با استراتژی رسانه ای تازه ای ظهور کردند. 

تمرکز این گروه بر روی استفاده از شبکه های « یوتیوب» و « توئیتر» بود. به گزارش پایگاه هافینگتون پست، گروه داعش نشان داده که یک راهبرد پیچیده در شبکه‌های اجتماعی در پیش گرفته که در این راستا از ویدئوهای با کیفیت و کمپین‌های هشتگی در توییتر بهره می‌برد. 

  گروه الحیات به عنوان شاخه‌ی رسانه‌ای «داعش» نیز در همین راستا شکل گرفت . آنها در ماه ژوئیه در رسانه‌های اجتماعی، ویدئویی با زیرنویس انگلیسی منتشر کرد که چند کودک را نشان می‌دهد که در کنار شبه‌نظامیان در حال افطار هستند. همچنین الحیات یک هفته بعد همزمان با عید فطر ویدئویی منتشر کرد که نشان‌دهنده یک اعدام دسته‌جمعی بود.

الحیات همچنین یک روزنامه اینترنتی که به زبان انگلیسی ترجمه شده را منتشر می‌کند. جی.ام. برگر، سردبیر پایگاه IntelWire.com که سال‌ها تلاش‌های افراط‌گران در شبکه‌های اجتماعی را تعقیب کرده،‌ اظهار می‌دارد که در شبکه توییتر هزاران حساب کاربری مرتبط با گروه داعش وجود دارد.

برخی از کاربران این شبکه مدعی هستند که جزو شبه‌نظامیان هستند و برخی دیگر نیز خود را حامی این گروه می‌دانند. همچنین برخی دیگر نیز می‌گویند که ارتباطی با این گروه ندارند و این به آن‌ها کمک می‌کند تا از شبکه‌های اجتماعی حذف نشوند.این حساب‌های کاربری پیام‌های توییتری یکدیگر را مجدداً منتشر می‌کنند و پیام‌هایی را برای چندین حساب کاربری دولتی و همچنین حساب‌های کاربری مربوط به رسانه‌ها و حتی افراد مشهور که حاوی تصاویر سربریدن و تهدید علیه آمریکا است، می‌فرستند.

حامیان داعش همچنین گاهی اوقات رویکردی عامه‌پسندتر دارند. هنگامی که رابین ویلیامز، بازیگر مشهور هالیوود فوت کرد، یک حساب کاربری مربوط به داعش در توییتر به نام @Mujahid4life با انتشار پیامی گفت که هنگامی که بچه بوده عاشق فیلم "جومانجی" بوده است. این فرد همچنین درباره علاقه‌اش به فیلم‌های دیگر نظیر کارتون "شیرشاه" صحبت کرد. حساب کاربری وی اکنون حذف شده است.چندی پیش تعدادی از حامیان داعش به زعم خود یک کمپین اینترنتی راه انداخته و با شیشه‌های شکلات "نوتلا" در مناطقی در سوریه و عراق که تحت اشغال داعش است، عکس انداخته‌اند.

اسمیت عنوان کرد: این الگوهای رفتاری در تالارهای اینترنتی سازماندهی و برنامه‌ریزی شده و سپس به عنوان یک راهبرد در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود تا داعش را با غربی‌ها دوست و آشنا نشان دهد. این رویکرد دوگانه تناقض‌هایی شگفت‌آور دارد.تقریباً همان هنگامی که حساب‌های کاربری مرتبط با داعش تصاویر مربوط به شکلات نوتلا را منتشر می‌کردند تصویر مربوط به یک کودک استرالیایی که سر بریده در دست گرفته، توسط حامیان داعش در توییتر منتشر شد.

وزارت امور خارجه آمریکا در یک حساب کاربری در توئیتر به نام "دوباره فکر کرده و منصرف شوید" به طور متناوب از هشتگ‌هایی که داعش به منظور جلب نیروهای بیشتر استفاده می‌کند، علیه آنها بهره می‌برد.


روز چهارشنبه هنگامی که کاربران توییتر پیام دادند که اعضای اقلیت ایزدی‌های عراق تسلیم داعش شده‌اند حساب کاربری "دوباره فکر کرده و منصرف شوید" پیام داد: هر چیزی که با آن از سر بریدن اجتناب شود ارزش دارد.از سوی دیگر کاربران آمریکایی عادی در شبکه‌های اجتماعی با داعش مقابله می‌کنند. هنگامی که حامیان داعش در توئیتر تصویر یک پرچم داعش در یک تلفن همراه در مقابل کاخ سفید را منتشر کردند بسیاری از آمریکایی‌ها در واکنش به آن‌ها متقابلاً تهدید کرده و قدرت نظامی آمریکا را به رخ کشیدند.

هنگامی که تصاویر وحشیانه سر بریدن فولی در اینترنت منتشر شد، گروهی از کاربران آمریکایی به مردم گفتند که جلب توجه به داعش را متوقف کرده و به جای آن تصاویر مربوط به فولی را هنگامی که زنده بود منتشر کنند.یکی از بزرگترین چالش‌های گروه‌هایی مثل داعش حفظ محتوای خود بر روی اینترنت است. پایگاه‌هایی نظیر فیسبوک در شرایط عضویت خود به طور مشخص فعالیت تروریستی را ممنوع کرده و همراه با توئیتر و یوتیوب تلاش می‌کنند تا محتوای تصویری مربوطه را حذف کنند.

اخیراً ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این وزارت‌خانه ویدئوی سربریدن فولی را در شبکه‌های اجتماعی با استناد به محتوای تصویری آن و نه ارتباط آن با داعش به عنوان یک محتوای ممنوعه گزارش کرده است.شبه‌نظامیان به شدت تلاش دارند از حذف محتوای خودشان جلوتر بوده و این محتوا را در سطحی گسترده توزیع کنند. به مجرد اینکه یکی از حساب‌های کاربری آن‌ها حذف شود، ویدئو و تصاویر مربوط به آن از قبل مجدد منتشر شده اند. شبه‌نظامیان همچنین پایگاه‌هایشان را تغییر می‌دهند.

برگر خاطرنشان ساخت، حساب‌های کاربری رسمی داعش از توئیتر حذف شده‌اند و وی شاهد بوده که 90 حساب کاربری مربوط به داعش ناپدید شده‌اند. با این حال وی اکنون می‌گوید که داعش به سراغ شبکه‌ی اجتماعی منبع‌ بازی مانند "فرندیکا" و همچنین شبکه‌ی مبتنی بر نرم‌افزار "دیاسپورا" رفته است. روز چهارشنبه شبکه "دیاسپورا" پستی را منتشر کرد که می‌گفت حساب‌های کاربری مرتبط با داعش را حذف کرده و به نظارت بر این گروه ادامه می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.