نوشته های یک روزنامه نگار

به قلم «نکیسا خدیشی»

نوشته های یک روزنامه نگار

به قلم «نکیسا خدیشی»

بویی که ایرانی بود!!!

اتاقم را در مکه تحویل گرفتم . هنوز زمانی از حضورم در راهروی اتاق نگذشته بود که بی اختیار دستم سراغ بینی ام رفت. بویی بین مدفوع و استعمال سیگار همه جا را پر کرده بود!!! تنها گزینه ای که به ذهنم رسید اتهامی بود که می شد به مستاجر پیشین اتاق نسبت بدهم. فحش بود که در دلم نثار عمه ایشان کردم. البته باصدایی که برای خودم هم مفهوم نبود. علاج کار در روشن کردن هواکش و  خنک کننده آن هم با سرعت بالا و باز کردن پنجره اتاق بود.

کم کم با بوی مشمئز کننده کنار آمدم. اما این عادت دوام نیاورد. بوی وصف ناشدنی هر روز با دوز های متفاوت در اتاق طنین افکن می شد. دیگر هواکش هم بریده بود . 

در اولین فرصت خودم را به معاون کاروان آقای احمدی که از اساتید دانشگاه خودمان بود رساندم . مصیبت وارده را با ایشان در میان گذاشتم. احمدی هم که با همسفرها رودرباسی نداشت موضوع را به بحث عمومی گذاشت. صدای بقیه هم که تا الان حیا اجازه طرح موضوع را به آنها نداده بود در آمد. از قضا مصیبت کل کاروان است. 

احمدی در ادامه شنیدن درد دل ها از موضوع پرده برداری کرد. انگشت اتهام متوجه زائران ایرانی ست. از آنجا که میانگین سنی زوار ایرانی بالا است و در سنین پیری فیلشان یاد عربستان میکند!!! عموما از توالت فرنگی استفاده نکرده اند. البت که آموزش هم امکان پذیر نیست! نهاد های فرهنگ ساز هم کاری نکرده اند! تلویزیون هم در این زمینه عذر شرعی دارد. سلسله مشکلات دست به دست هم داده اند تا عزیزان ایرانی توان و حال و یا مجال استفاده از توالت فرنگی را نداشته و بلا به دور در خروجی کف دستشویی در سوراخ خروجی آب!! قضای حاجت کنند. و لوله فاضلاب این قسمت از عهده این قضا برنمی آید. تو خود حدیث مفصل بخوان از این حاجت .

نظرات 3 + ارسال نظر
آزاده بابایی دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 22:41

عالی بود. موفق باشید..

چشاتون خوب میبینه:-)

رئوف پیشدار دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 11:17

حاج آقای خدیش عزیز
زیارت قبول - واقعا لذت بردم ازاین نوشتن . ساده ، روان و اساسی ! به مسایل اساسی ای اشاره کرده اید بخصوص قضیه " بویی که ایرانی بود "‌ .
متاسفانه آقایان با این مساله " آموزش "‌نمی دانم چرا راحت کنار نمی آیند. بابا به مردم یاد بدهید از دستشویی فرنگی اینطوری استفاده کنند.
حاجی ببخشید وقتی زائر نیاز به دستشویی دارد و دستشویی هم نوع و نحوه استفاده از آن برایش نا آشناست ، چه کار کند ؟
البته بهتر است به این نوع زائران حداقل این را یاد بدهند که در حرمین دستشویی به سبک ایرانی هست.
شاید اگر این زائران یاد بگیرند که چطور باید از دستشویی فرنگی استفاده کنند ، نان برخی که اتفاقا در باب "‌نجاسات "‌است ، آجر شود !!!!
حاجی سلامت و شاد باشید .
من را اصلا دعا نکنید !!!!!!
به امید دیدار
رئوف پیشدار

درود بر استاد عزیز
لطف کردید سر زدید. چه حس خوبیه که شما در مورد مطلب نظر میدهید.
تکنیک « من را دعا نکنید» جواب داد.
ارادت مخصوص

رویا دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 11:14

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.