نوشته های یک روزنامه نگار

به قلم «نکیسا خدیشی»

نوشته های یک روزنامه نگار

به قلم «نکیسا خدیشی»

روابط عمومی ها و کانال های ارتباطی جدید تر از جدید


 کانال های ارتباطی بعنوان یکی از مراحل و ابزار های انتقال پیام در فرآیند منتقل کردن پیام  دارای اهمیت می باشند. این مهم وقتی ارزش بیشتری پیدا می کند که تکنولوژی هم بر آنها تاثیر گذار باشد . در دنیای پر سرعت فناوری غافل شدن روابط عمومی ها از پیشرفت های فن آورانه می تواند باعث شود از کانال های تاریخ مصرف گذشته استفاده کنند . این غفلت بهای سنگینی دارد . پیام هرگز به مخاطب نمی رسد و از بازخورد هم خبری نخواهد بود . در این مقاله سعی کردم به اهمیت نرم افزار های پیام رسان در فرایند انتقال پیام بپردازم .

چکیده :

در هزاره ی سوم و عصری که ارتباطات نام گرفته روزانه شاهد تغییرات فراوان در حوزه ی ارتباطات هستیم به
شکلی که تکنولوژی های جدید استفاده کنندگان خود را غافلگیر کرده اند . آیا پدیده های جدید تر از جدید ارتباطی توانسته است به روابط عمومی های ما کمک کنند؟ روابط عمومی ها پس از مطرح شدن روابط عمومی الکترونیک در چه شرایطی به سر می برند ؟ رقابت شرکت های تولید کننده نرم افزار های پیام رسان چه تاثیری به کانال های ارتباطی روابط عمومی شرکت ها و سازمان ها با مخاطبین آنها گذاشته است ؟ ظهور روزانه ی اپلیکیشن های پیام رسان با تنوع در خدمات به چه میزان توانسته در انتقال پیام شرکت ها و دریافت بازخورد آن از سوی مخاطبین به آنها کمک کند؟ در این مقاله سعی می شود با پژوهش در بین تازه ترین نرم افزار ها به کارکرد آنها و هدف از طراحی آنها بپردازد. همچنین به آمار خیره کننده رشد

یک کسب و کار کوچک که خالق نرم افزار پیام رسان است در کوتاه مدت اشاره می شود . بدرستی فاصله میان روابط عمومی های شرکت ها و ادارات دولتی فعال در کشور ایران با تازه ترین تکنینک هایارتباطی که در روابط عمومی شرکت ها و برندهای معتبر جهان به چه میزان است ؟ آیا ساختار سنتی فکری مدیران ایرانی و کسب و کار های ایرانی ریسک حرکت به سمت استفاده از کانالهای ارتباطی جدیدتر از جدید را دارند ؟

استفاده از متدهای نوین ارتباطی چه تأثیری در هزینه های و میزان وفاداری مشتریان سازمان ها خواهد داشت ؟ دراین مقاله به نرم افزار های پیام رسان و اپلیکیشن های پیام رسان فوری مورد بررسی قرار می گیرند...
 

واژگان کلیدی :

-نرم افزارهای پیام رسان 

- کانال های ارتباطی جدید

- اپلیکیشن های پیام رسان فوری

  - روابط عمومی و الکترونیک

 - ارتباطات تعاملی

 - بازاریابی همهمه ای

متن مقاله : 

دلیل پیدایش روابط عمومی در کسب و کار را می توان اهمیت ایجاد ارتباط بین نهاد سازمان و مخاطبین هدف
دانست با این تعریف از پیدایش روابط عمومی به سراغ عناصر تشکیل دهنده ی فرآیند ارتباطی می رویم که عبارتند از : 1- فرستنده پیام 2- پیام 3- کانال یا مجرای ارتباط پیام 4-گیرنده پیام

5- رمزگذاری و رمزگشایی 6- پارازیت 7-بازخورد ضمن پر اهمیت بودن همه ی مراحل فرآیند اما آنچه به نظر نگارنده با گذشت زمان و غفلت نسبت به تغییرات در

تکنولوژی های ارتباطی می تواند درجه اهمیت بالاتری پیدا کند، کانال یا مجرای ارتباط یا انتقال پیام و بازخورد است . اگر تعریف روابط عمومی را به عقیده اسکات کاتلیپ استاد روزنامه نگاری آمریکا « روابط عمومی کوشش طرح شده ، برای نفوذ در افکار عمومی از طریق کار و عمل قابل قبول و ارتباط دوجانبه است » بدانیم تأکید بر دو جانبه بودن ارتباط

برداشت می شود . آنچه مسلم است اینکه فضای رقابتی بالا، تنوع سلیقه ها ، تعدد حق انتخاب توسط مشتریان، بودجه های تبلیغاتی

باورنکردنی برندهای معتبر و مواردی از این دست کار را برای جذب و حفظ مشتری سخت تر کرده است . در شرایطی که کسب و کاری خروجی آن تولید کالا یا عرضه ی خدماتی باشد و اثرگذار ترین پیام را نیز برای انتقال
به مخاطب تدارک دیده باشد و سیستم رمز گذاری واحد کارش را بدرستی انجام داده باشد اینک تنها انتخاب کانال ارتباطی ست که تیر رها شده از کمان را به هدف می نشاند. آیا این انتخاب حساب شده و بر اساس تازه ترین گرایش های مخاطبین

به رسانه ها انجام می گیرد؟ آنچه در روزگار سنتی روابط عمومی ها دیده می شود عموما نشان دهنده این است که از مسابقه ی رویش کانال های جدید

عقب تر هستند و روابط عمومی از جنس ایرانی با وجود یدک کشیدن نام الکترونیک به دنبال خود از کانال های تاریخ مصرف گذشته استفاده می کنند . آنها در تعریفی سنتی رسانه های جمعی را راه انتقال همه ی پیام های خود می دانند و بدون توجه به فناوری های نوین ارتباطی و ضریب نفوذ آنها پیام کسب و کار خود را در کانال رسانه هایی مانند روزنامه ، تلویزیون ،

بیلبورد و ... می ریزند . انتخاب هایی که هر روز هزینه بالاتری برای انتقال پیام طلب می کنند و ضریب نفوذشان در شرایط فعلی ایران روبه کاهش است .( سند این ادعا می تواند تیراژ نشریات در حال انتشار باشد)

 روابط عمومی ها با ریسک پذیری پایین در هنگام همه گیر شدن یک پدیده ارتباطی نوین از استفاده از آن اکراه دارند و زمانی به سراغش می روند که کارکدش را از دست داده است . نمونه مثال زدنی از این شکل برخورد می توان به پیام کوتاه موبایل اشاره کرد. هنگامی کسب و کار ها به سراغ استفاده از پیامک رفتند که دیگر به عنصری آزار دهنده تبدیل شده است.

از سویی پس از ظهور رسانه های تعاملی شاهد تولد کانال های ارتباطی نوین با خصوصیات مختلف با تاکید بر بازخورد بوده ایم و در این بین در کنار شبکه های اجتماعی مختلف رویش روزانه اپلیکیشن های پیام رسان غیر قابل چشم پوشی است .

نرم افزار های پیام رسان

پیام رسانی فوری MESSAGING INSTANT که به شکلIM خوانده می شود گونه ای از ارتباط مستقیم متنیبی درنگ بین دو یا چند فرد با استفاده از رایانه ، موبایل و ... از طریق یک نرم افزار و مشترک است . بستر این انتقال پیام اینترنت است .اهمیت پیام رسانی فوری و «گپ بر خط» با فناوریهایی مانند پست الکترونیکی در همزمانی و بی درنگ بودن ارتباطاست . پیام رسانی فوری امکان جواب دادن آنی ارتباطی موثر و کارآمد را برقرار می کند .

تاریخچه پیام رسانی فوری به اواسط دهه 1661 می رسد که در خلال دهه ی 1691 اوج گرفت . نرم افزار های YAHOO MESSENGER-MSN-IBM از جمله نرم افزار های عمومی پیام رسان بودند . هرچند هم اکنون شبکههای اجتماعی از امکانات پیام رسانی بهره می برند ، اما ابتدایی ترین نرم افزار های پیام رسان هم چنان حضوری فعال دارندو رفته رفته تکمیل شده اند تا جایی که امکان انتقال فایل ، عکس ، ویدیٔو و گپ تصویری به آنها اضافه شده است . بعد از گسترش اینترنت بر روی موبایل ها و دستگاه های قابل حمل و ظهور سیستم عامل های اندروید و و از طرفی حضور نسل سوم و چهارم اپراتور های تلفن همراه بار دیگر اپلیکیشن های پیام رسان وارد دوره ی جدیدی از کاربرد خودشدند . در این دوره شاهد حضور پیام رسانی فوری سیار بودیم . نرم افزار هایی مانند :wechat- skype-viber-oovoo- didi-instagram- instaradio-whatsApp-tango-line 

نرم فزار های پیام رسان فوری خصوصیات مشترک و اختصاصی فراوانی دارند. همه آنها توانستند در کوتاهترین زمان نفوذ بالایی در بین مردم جهان بدست بیاورند تا جایی که یک شبه سازندگان خود را میلیاردر کردند. برخی از خصوصیات مشترک اپلیکیشن های پیام رسان فوری:

 - امکان برقرای تماس رایگان بر بستر اینترنت

 - امکان ارسال پیام به یک یا چند نفر در آنِ واحد

 - امکان فرستادن عکس یا فیلم به صورت همزمان برای یک یا چند نفر

 - امکان ایجاد گروه های مختلف بر مبنای یک وجه اشتراک

 - علاقه کاربران به استفاده از آنها 

- رایگان بودن استفاده از آنها

برخی کاربرد های اختصاصی :

INSTAGRAM: امکان گرفتن عکس و فیلم توسط یک اپلیکیشن وجود دارد به نحوی که قبل از بارگذاری کاربرمیتواند از امکان ادیت حرفه ای عکس نیز بهره مند شود . کسانی که در اد لیست کاربر حضور دارند می توانند نظر خود را در مورد آن بنویسند. همچنین نرم افزار این امکان را می دهد که محل جغرافیایی تهیه عکس در هنگام بارگذاری مشخص شود.

SKYPE: امکان ارتباط گپ تصویری در این نرم افزار وجود دارد . همچنین از آن می توان برای برپایی کنفرانستصویری نیز استفاده کرد . در برنامه با خرید اعتبار امکان تماس با تلفن ثابت و موبایل را نیز فراهم است . اسکایپ یک شبکه ارتباط تلفنی کاربر به کاربر است که تا انتهای سال 2116 میلادی بیش از 511 میلیون عضو داشته است .

WHATSAPP: این سرویس پیام رسان فوری علاوه بر قابلیت متن می تواند فایل های عکس ، صوت ، ویدیٔو ،و موقعیت جغرافیایی کاربر را بوسیله ی جی پی اس ارسال نماید . واتس آپ اطلاعات کاربر و مخاطبان را از دفترچه تلفن موبایل او می خواند و نیازی به وارد کردن لیست مخاطبان نیست . تا پایان سال 2113 این نرم افزار 451 میلیون کاربر داشت و از سوی سازندگان آن ادعا شده که روزی یک میلیون کاربر به آن اضافه می شود . واتس آپ روزانه بیش از 54 میلیارد پیام کوتاه را جابجا می کند . میزان استفاده این اپ از دیتا و اینترنت بسیار پایٔین و کارکرد آن آسان است . نکته جالب اینجاست که موسس واتس آپ اعلام کرده که تنها 51 کارمند دارد و به ازای هر 6 میلیون نفر کاربر یک کارمند در شرکت مشغول بهکار است . ( واتس آپ در فوریه 2114 توسط مالک فیس بوک به قیمت 16 میلیارد دلار خریداری شده و موسس آن به جمع میلیاردر ها پیوست )

رشد روز افزون نرم افزارهای پیام رسان فوری چندان بالاست که تقریبا هر ماه شاهد همه گیر شدن یکی از آنهاهستیم . در آخرین نمونه می شود از تولد خبر داد . در این نرم افزار کاربر می تواند توسط موبایل خود لحظه ای از وقت خود را به شکل صدا ضبط و آپلود کند . صدا پس از ضبط با یک تصویر مرتبط با موضوع صدا مشخص و یک برچسب که نشان دهنده ی محتوای صدا است به آن اضافه می وشد . این برچسب می تواند علامت ورزش ، داستان ، گزارش ، شعر و ... باشد . در کسری از ثانیه پس از اتمام ضبط صدا اصطلاحاً پادکست مورد نظر توسط تعداد زیادی از کاربران شنیده و می توانند بوسیله متن نسبت به آن واکنش نشان دهند.

این سرعت رشد فناوری و تغییراتی که در مبانی و اصول سنتی کسب و کار ایجاد می شود به سختی توسط مدیرانپروش یافته در فضای کسب و کار سنتی درک می شود. بازار فناوری همواره در معرض تغییرات سریع است و نه تنها لازم است فناوری درک شود بلکه بایست پا را از آن فراتر گذاشت و به کاربردها و بومی سازی آن فکر کرد.

امروزه کانال های دریافت پیام توسط مردم مرتب در حال تغییر است و این وظیفه روابط عمومی هاست که با رصدضریب نفوذ نرم افزارهای پیام رسان فوری و آگاهی از امکانات و ویژگی های هر یک از آنها بتواند استفاده مفیدی در انتقال پیام خود داشته باشد.

بدرستی چگونگی برخورد و استفاده از این کانال های ارتباطی جدیدتر از جدید در حوزه فناوری پیام رسان برایرسیدن به تعامل با مخاطبین کلید گمشده روابط عمومی هاست . توسعه وسایل ارتباطی و تنوع ابزارهای الکترونیکی روش ارتباط با گروه مشتریان را آسان و با کنار زدن موانع فیزیکی بین مردم و شرکت ها بر حسن ارتباط نیز افزوده است . تغییر در شیوه های پیام رسانی در دنیای مدرن تا جایی پیش رفته که شاهد ایجاد شکل های تازه ای در روابط عمومی ها بوده ایم و اضافه شدن مشاغلی همچون مدیر مونیتورینگ رسانه های مجازی ، مدیر بازاریابی همهمه ای ، مدیر بازاریابی شبکه های اجتماعی ، مدیر تولید فایل های ویدیٔویی در شبکه های پیام رسان و ...
استفاده از این نرم افزارها معایبی نیز دارد که بایست به آنها توجه کرد

- مشکلات امنیتی و ریسک های اطلاعاتی

 - ریسک سازگاری با قوانین 

- استفاده نا مناسب توسط برخی کاربران

- درز اسرار تجاری کسب و کارها

نتیجه گیری:

به نظر می رسد روابط عمومی ها باید مرتب و بی وقفه در حال رصد کردن شکل های جدیدی ارتباطی در دنیای مبتنی بر اینترنت باشند . همانطور که در دنیای باور نکردنی امروز عکس روی جلد مجلات را لایک های شب قبل شبکه های اجتماعی مشخص می کنند ، دامنه تغییر در کانال های ارتباطی در عصر ارتباطات روزانه در حال تغییر می باشند .

مدیران و تصمیم گیران روابط عمومی باسیتی ضمن شناخت کارکرد نرم افزار های پیام رسان و بدست آوردن میزان ضریب نفوذ هر یک دست به انتخاب آنها بزنند .

استفاده از این اپ ها که حالا تعدادشان از انگشان دست و پا هم فراتر زده می تواند علاوه بر بروز خلاقیت در انتقال پیام در کاهش هزینه ها هم واحد های روابط عمومی را یاری دهند.

نگاهی میدانی در سطح جامعه ایران اهمیت استفاده از آنرا بیشتر نشان می دهد. دست به دست شدن خبرها در گروه های مختلف فعال در اپلیکیشن ها باعث شده که کاربران دیگر اخبار خود را نیز از این طریق دریافت کنند.

تبادل نظر پیرامون مسایل روز ، اظهار نظر در مورد یک خدمت یا کالای جدید ، تحلیل یک صحنه فوتبال و یک لطیفه یا ویدیوی مهیج امروزه در کوتاه ترین زمان بر بال همین نرم افزار ها به شیوه بازاریابی همهمه ای مرز های جغرافیایی دنیا را در می نوردد.

همه آنچه در بالا آمد موید این مهم است که روابط عمومی ها می توانند با انتخابی صحیح با توجه به شرایط تولید کالا یا خدمات خود و همچنین خصوصیات مشتریان و گروه هدف کسب و کار خویش به سراغ پدیده ارتباطی نرم افزار های پیام رسان فوری بعنوان کانال های ارتباطی جدیدتر از جدید برود .

منبع: ویکی پدیا – تحقیقات اینترنتی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.